Skydning, stående med anlæg

Tekst og foto; Tommy S. Haun · Model; Ryan Holm
Denne skydestilling kan anvendes af junior-, dame-, veteran-, og åbenklasse skytter

Hvad er forskellen?

Denne skydestilling er ikke anbefaleseværdig for langt de fleste junior-, dame-, veteran-, og åbenklasse skytter.Den var oprindeligt beregnet til at hjælpe de stillingsskytter som havde problemer med den fritstående skydestilling, hvor de har svært ved at løfte riflen. Man kan lige så godt få lært den grundlæggende skydestilling med “rem og albuestøtte”, som beskrevet i sidste nr. af Skytten, da man får brug for denne stilling på udendørsbanerne.Denne stilling er kun beregnet til dem, som absolut ikke kan skyde med rem og albuestøtte, og det er som regel ældre veteranskytter, som har problemer med synet når de bøjer nakken tilbage. Den er også velegnet til helt nye skytter som skal prøve at skyde for første gang, da stillingen er nem at finde.

Stillingen kan også bruges på udendørsbaner, hvor man har de nye geværstøtter til rådighed, men det er kun veteranskytter der må skyde i den stilling.

Find støttens placering ved at se på skiven ud gennem gaflen på støtten

Udstyret

Der kræves ikke så meget udstyr til denne stilling, som ved skydning med rem, men den er til gengæld ikke så stabil. Man skal dog bruge en geværstøtte som er godkendt ifølge skyttebogen kap. 12. En god kraftig jakke vil være tilrådeligt, især hvis stillingen bruges på en langdistancebane.

Stillingen

Grundstillingen er forholdsvis let at finde. Der skal være ca. en skulders bredde imellem fødderne og man skal stå ca. 30-35 grader i forhold til skudretningen.Benene skal være strakte, men ikke overstrakte. Der skal være ligevægt på begge fødder.Ved at se på skiven gennem støttens gaffel, finder man placeringen af støtten.Samtidig kan man justere højden på gaflen. Nu lægges riflen op på støtten. Venstre hånd skal kun holde om skæftet, og ikke knuge om skæftet. Hvis man har justerbar kolbekappe på riflen, skal den placeres imellem bund eller neutral stilling.
En skulders bredde mellem fødderne
Tag ved kolben af geværet og placer kolbekappen ind i den naturlige hulning ved skulderen. Højre arm føres ud i vandret, og armen bøjes ind for at tage ved pistolgrebet samtidig med at højre arm falder ned i en afslappet stilling.Der skal være et let pres fra kolbekappen og ind mod skulderen.Kontroller højden på støtten, ved at se gennem sigtemidlerne. Hvis skiven står for lavt i sigtemidlerne, skal støtten længere ned. Hvis den til gengæld står for højt, skal den opad. Kontroller stillingen ved at se væk fra skiven i 2-3 sekunder, og derefter på den igen, hvis sigtemidlerne ikke står på skiven, så flyt på fødderne, enten til højre eller venstre, alt efter hvor man sigter. Kontroller stillingen igen.Som nævnt før, er det ikke tilrådeligt, at blive ved med at skyde i denne stilling, da den er meget ustabil. Man har kun 3 støtteflader, benene og støtten, hvorimod man har 4 støtteflader ved at stå med “rem og albue-støtte”, i benene og albuerne.
Korrekt skydestilling set fra højre, husk et let pres ind mod skulderen

CHECKLISTE

1. En skulders bredde mellem fødderne
  2. 5-10 cm afstand fra fødderne til bordkant