Sortkrudt skydning

Hos Vodskov Skytteforening har vi en sortkrudtsforening, som hedder De Broderlige Danske Forladerskytters Selskab. De skyder med deres sortkrudtsvåben hver lørdag fra klokken 12 året rundt undtaget i ferieperioderne, samt om onsdagen fra klokken 18:30 i sommerhalvåret. Du kan gå ind på deres hjemmeside www.dbdfs.dk og læse mere om dem.

Sortkrudtskydning (Om Sortkrudtskydning)

Sortkrudtskydning er et spændende og afvekslende alternativ til almindelig konkurrenceskydning med moderne ammunition og våben.- Hvor den moderne skytte anvender standardiserede, mere eller mindre ensartede matchvåben, så står for sortkrudtskytten en mangfoldighed af forladevåben fra hele sortkrudts æraen (1300- 1880'erne) til rådighed. Her kan drengedrømme blive realiseret; man kan skyde med alt fra luntebøsser, flintlåsmusketter, Kentucky rifler, til perkussions revolvere, duel pistoler m.m. I sortkrudtskydning gælder det naturligvis, som i al konkurrenceskydning, om at skyde det bedst mulige resultat, men her er der langt flere variabler og meget mere der kan eksperimenteres med.- Hvor den moderne skytte alene skal arbejde med sin skydeteknik, da våben og ammunition mere eller mindre er givet på forhånd, så er sortkrudtskytten i langt højere grad også nødt til at eksperimentere med ladninger og sætte sig ind i sit specielle våbens mekanik (tændingssystemer, rifling m.v.). Derfor appellerer sortkrudtskydning stærkt til gør-det-selv instiktet: kugler skal støbes, ladninger skal afvejes, den optimale kombination af kuglestørrelse/form, plastertykkelse og krudtmængde skal findes, låsedele skal poleres, sigtemidler forbedres m.v., før man kan gå i gang med den seriøse konkurrenceskydning. Dette kan, for den udenforstående, virke besværligt og tidskrævende, men når så anstrengelserne krones med succes på skydebanen, er glæden desto meget større.

Udover disse praktiske aktiviteter, kan man som sortkrudtskytte sjældent lade være med at give sig hen til mere teoretiske sysler; man får simpelthen lyst til at vide noget mere om de gamle våben og de historier, der knytter sig til dem. Så vejen går ofte tit til biblioteket, antikvariater, museer eller til posthuset for at hente den bog der endelig er kommet fra ----.

Sortkrudtskydning er derfor en interesse, der udover det rent sportslige også er berigende på mange andre områder.

Mange starter f.eks med en revolver, men så udvikler tingene sig------------

Molbjerg Service

Molbjerg Service er en familie ejet virksomhed med base i Aalborg.

Vi har siden 1996 været en stabil samarbejdspartner for både private og erhvervskunder.

Vi påtager os alle opgaver inden for rengøring af skoler, daginstitutioner, kontorer, velfærdsområder og lignende, men vi har også et team af professionelle piger der rengør private hjem.

Vi tømmer dødsboer, laver fraflytningsrengøring og hovedrengøring.

Vi kan være behjælpelige med andre serviceopgaver såsom nedpakning, flytning og udpakning.

Kontakt os for et uforpligtende tilbud på netop din opgave.

SuperBrugsen Vodskov

Her handler vi lokalt

Din Lokale Gulvmand

VåbenXperten Hobro

Husk at støtte vores sponsorere

DS Elcobyg

Tak til vores sponsorere

Thrane Erhverv A/S

Tak til vores sponsorere for støtten, det gør en stor forskel.

Andersen Entreprise

XL-BYG Hals

Bygma Sæby

SparNord Vodskov

Vi takker SparNord for støtten til foreningen

John Drejer A/S

PLC-Teknik

Stort tak til vores sponsorer, de gør en stor forskel for klubben.